Zilele Agriculturii Românești, sesiunea a doua

BusinessMark a organizat cea de a patra ediție a evenimentului “Zilele Agriculturii Romanești”, eveniment care a avut loc pe 16 februarie 2016 la Hotel Radisson Blu din București.

În cea de-a doua parte a zilei, speakerii invitați au fost: FLORIN CĂPĂȚĂNĂ, Vicepreședinte, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România, DORIN COJOCARU, Președinte, Asociația Patronală din industria Laptelui – APRIL, MARIUS BICU, Managing Partner, Unilact – De la Ferma, BIANCA VLAD, Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România, LORINA DARMANESCU, Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România, DRAGOS VASILE FRUMOSU, Președinte, Federația Sindicatelor din Industria Alimentară.

MARIUS BICU, Managing Partner, Unilact – De la Ferma, a vorbit despre parcursul afacerii sale si despre rezultatele din 2015.

”Anul trecut am avut un an bun. Mai ales in a doua jumatate a anului am simtit pozitiv scaderea TVA. Consumul a crescut in aproape toate domeniile. In ceea ce ne priveste, am crescut cu aproape 20%. Profitul a fost insa acelasi ca in 2014. Am avut senzatia ca am muncit degeaba. Am crescut CA, dar nu si profitul. Am facut o analiza si am realizat ca profitul care ne lipsea era reprezentant fix de subventii. Am reusit sa crestem chiar si fara subventii datorita faptului ca am adaugat servicii produselor noastre. De exemplu, transportam branza catre clienti. Trebuie sa livrezi la timp, sa ai termen de valabilitate bun, sa ii asiguri clientului o comanda suplimentara. Se poate si in Romania, dar este tare greu. Cred ca depinde de noi. Daca numai ne plangem si nu ne plangem organizat nu vom rezolva nimic”, a explicat MARIUS BICU.

In ceea ce priveste diversificarea serviciilor companiei, MARIUS BICU a adaugat ca isi doresc sa primeasca oaspeti in ferma. ”Am facut un magazin in ferma si am investit in ea sa o facem frumoasa. Vrem ca oamenii sa vada de unde provine branza si cum se face. De asemenea, avem elevi care vin sa invete practic la noi in ferma si chiar isi dau examenele la noi”, a mai adaugat acesta.

DORIN COJOCARU, Presedinte, Asociatia Patronala din industria Laptelui – APRIL, a subliniat importanta intelegerii propriei afaceri.

”Nimic nu se face fara munca. Multi fermieri viseaza sa se uneasca si sa se lupte cu multinationalele. Cred ca este gresit. Exista un loc pentru toata lumea in piata. Secretul este sa isi gaseasca fiecare acel loc. Sunt de acord insa ca trebuie sa existe o interfata pentru lupta cu autoritatile. De aceea trebuie sa va uniti. Trebuie sa existe o forma de organizare care sa va reprezinte in cadrul dialogului social. Este mai greu atunci cand Guvernul nu știe ce este acela dialog social”, a declarat DORIN COJOCARU.

Acesta a vorbit si despre inchiderea fabricilor romanesti de lactate. ”Din 400 si ceva de fabrici in industria laptelui care existau acum cinci ani au ramas tot mai putine. Cele cu capital romanesc sunt pe cale de disparitie. Cred ca nu vor mai trece multe luni pana cand vom avea numai 70. Cei care isi pierd locurile de munca in judetele sarace vor migra catre cele care stau mai bine la acest capitol, atat cat vor mai putea suporta Bucurestiul si Clujul”, a afirmat Presedintele APRIL.

FLORIN CAPATANA, Vicepresedinte, Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania, este de asemenea de parere ca este vizibila cresterea consumului.

”Resimtim faptul ca romanii cumpara mai mult decat inainte. Bunurile de folosinta indelungata au inceput si ele sa fie mai mult cumparate”, a declarat FLORIN CAPATANA.

El a dat exemplul La Ferma, subliniind dificultatile intampinate de producatorii mici in incercarea de a convinge marile lanturi ca au capacitatea necesara de a asigura produse in toate magazinele acestora care sunt peste tot in tara. Marile lanturi se tem ca nu pot avea aceeasi cantiate si calitate peste tot. Se pune problema de logistica, despre cum sa poti sa livrezi, dar mai ales sa ai capacitatea de a produce necesarul de produse”, a mai precizat FLORIN CAPATANA.

Potrivit acestuia, Asociatia pe care o conduce este solidara cu Romalimenta si toti ceilalti care au facut demersuri la Ministerul Mediului pentru a gasi solutii pentru problemele sectorului.

Aceeasi parere este impartasita si de DRAGOS VASILE FRUMOSU, Presedinte, Federatia Sindicatelor din Industria Alimentara.

”Organizatia pe care o reprezint prezinta interesele salariale din domeniu. Am facut insa mereu front comun cu patronatele din domeniu. Dialogul este cel mai important intr-o constructie. Sigur, daca nu se reuseste prin dialog se poate incerca prin diverse mecansime sa se obtina efectele dorite. Dialogul nu se mai intampla insa de multa vreme intre Ministerul Agriculturii si producatori. Romania are nevoie de o dezvoltare a producatorilor mici si medii. Exista si programe in acest sens, dar daca ne gandim la PNDR ne dam seama ca politicul s-a implicat foarte mult si a stricat ce se putea face. Nici macar nu avem camere agricole tot din cauza influentei politicului. Acest lucru este foarte grav”, este de părere DRAGOS VASILE FRUMOSU.

Acesta considera ca desi la agricultura gradul de absorbtie este foarte mare nu s-a reusit dezvoltarea de afaceri intr-un domeniu foarte vast.

BIANCA VLAD, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania, a vorbit despre ”Diversificarea cotelor de TVA si taxarea inversa”.

”In prezent, Romania are taxare inversa la cereale si din 2016 si la diferite device-uri. De asemenea, tot de la inceputul anului, s-a diversificat paleta de produse unde se aplica taxarea inversa. Ne asteptam ca de la 1 ianuarie 2017, cota TVA sa se reduca la 19% pentru toate produsele”, a declarat BIANCA VLAD.

Specialistul PwC Romania este de parere ca 2015 a fost anul cu cele mai multe controale de la ANAF, AFM, Vama etc.

”Unele dintre ele s-au incheiat si cu sesizari penale. Asta inseamna ca partea administrativa se blocheaza pana la incheierea sesizarii. Asta inseamna ca o eventuala contestatie este blocata pana la solutionarea controlului penal. Din cate stim partea penala se misca foarte greu”, a afirmat BIANCA VLAD.

LORINA DARMANESCU, Senior Manager, Consultanta Fiscala, PwC Romania, a vorbit despre legea ambalajelor care a intrat in vigoare la sfarsitul anului 2015.

”Legea nu s-a schimbat si pana se va schimba trebuie sa supravietuim in mediul de lucru actual. Mediul de afaceri este in pline discutii cu Ministerul Mediului. Ma bucur ca acest subiect este de actualitate, dar nu ma bucur ca mediul de afaceri sufera. In loc sa faca business pierde bani si timp nejustificat. Totul incepe de la declararea ambalajelor. Aveti grija sa le declarati absolut pe toate. Daca un anumit ambalaj provine din afara Romaniei trebuie sa aveti grija sa fie si acela declarat. Mesajul meu este sa vedeti cum stati din punctul de vedere al gestiunii ambalajului”, a declarat LORINA DARMANESCU.

Partenerul oficial al evenimentului a fost: Caussade Semences

Parteneri: Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN si Klarmedia.

Partener media principal: AGROTV.

Evenimentul are drept parteneri media: Agroromania.ro, Business Press Agricol, Agrias, Revista Fermă, Agroazi, Agrimedia, Profitul Agricol, Gazeta de agricultură, Agro TV, Ştiri Agricole, Revista Tranzit, Jurnalul de afaceri, Promoafaceri, Business24, Ziare.com, Debizz, Calendar evenimente, MLM News, Legal Magazin, Revista Valoare, Transilvania Business, Roportal.ro, Bucureşteni.ro, Administratie.ro, Global Manager.ro, Manager Express, Economia Online, Think Business, Antreprenor in Romania, BusinessEditors.ro si Plan de afacere.ro.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce ofera servicii integrate de B2B, oferind clientilor sai modele de dezvoltare complexe, conectandu- i in mod direct cu mediul de afaceri si creand oportunitati de parteneriat strategic.

Atat prin organizarea de evenimente business, cat si prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark isi propune sa vina in intampinarea partenerilor sai cu strategii de comunicare si promovare centrate pe business matchmaking si crearea de oportunitati de dezvoltare.