Bas de Groot, primul somelier de lapte din lume: „Fermierii au nevoie de povești pentru a-și valorifica mai bine produsul!”

Pe data de 2 noiembrie a.c, Holland Dairy House a organizat în standul său de la INDAGRA 2018, prima degustare de lapte din România, eveniment inedit, ce a reunit fermieri și reprezentanți din mass-media.

Invitat special a fost Bas de Groot, primul somelier de lapte din lume. Tânăr fermier olandez, pasionat de agricultura ecologică, Bas este susținătorul teoriei laptelui ca produs terroir ce poartă semnătura pământului, cât și amprenta fermierului care l-a produs, acesta fiind asemeni unui dirijor care are menirea să creeze o simfonie.

Pot spune cu certitudine că laptele este o băutură vie, complexă și de o mare diversitate. Fiecare pahar degustat este o experiență în sine“,  a declarat Bas.

El a făcut degustarea a 5 mostre de lapte, provenite din 5 ferme românești, localizate în 3 zone diferite ale țării, ferme cu și fără componenta de procesare integrată, unele fiind active de asemenea și în comercializarea laptelui crud la dozator:

  • AGROINDUSTRIALA PANTELIMON (Pantelimon, Ilfov – 600 capete, conținut proteină: 3,6% – 4,2% conținut grăsime: 3,3% – 3,4%)
  • MOLDOVAN – AGRO COSM FAN (Mociu, Cluj-Napoca – 150 capete, conținut proteină: 3,5% – 3,6%, conținut grăsime: 3,9%)
  • ADA PROD COM (Viișoara, Cluj-Napoca – 280 capete, conținut proteină: 3,69%, conținut grăsime: 3,8% – 3,9%)
  • OVIDIU LUNGU CRISTIAN (Dascălu, Ilfov – 48 capete, conținut proteină: 3,76%, conținut grăsime: 4,3%)
  • ECOFERM – CRIS TIM (Boldești-Scăieni, Prahova – 618 capete, conținut proteină: 3,6%, conținut grăsime: 4%)

Cu niveluri de proteină şi de grăsime diferite, toate cele 5 mostre au fost analizate din punct de vedere miros, culoare, consistență în pahar, gust inițial și aromă lăsată după consumarea laptelui.

Dacă în România sunt 1,6 milioane de vaci putem spune că sunt 1,6 milioane de tipuri de lapte, iar cantitatea aceasta se dublează în realitate, deoarece laptele dat de vacă dimineaţa diferă de cel de seară, spune Bas.

Astfel, putem spune că nu există lapte olandez sau românesc, ci doar tipuri distincte de lapte, influențate de numeroase criterii precum tipul furajelor, rasa și chiar momentul de colectare. De exemplu, o vacă hrănită preponderent cu iarbă va da un lapte cu un gust mai fructat, în timp ce laptele unui animal ce consumă mai mult nutreț, va avea o textură mai cremoasă și o aromă migdalată.

Totodată, somelierul a împărtășit fermierilor români sfaturi practice despre cum își pot pune mai bine în valoare laptele produs în fermă. Calitatea si unicitatea nu sunt argumente suficient de puternice pentru a face produsul vandabil la raft. Cheia este povestea construită în jurul laptelui, acest trend fiind tot mai des întâlnit în Europa şi nu numai.

Conform spuselor lui Bas, în Olanda există în cel mare lanţ de supermarketuri, lapte de la o anumită fermă şi de la o anumită văcuţă. Astfel se creează o legătură specială, personală și de încredere între consumator și fermier. În Noua Zeelandă de exemplu, tot mai mare popularitate o are laptele cu conținut redus de proteină, tolerat mult mai bine de sistemul digestiv. Vorbim astfel despre un produs care se diferenţiază în piață ţinând cont de sănătatea oamenilor. Alte argumente ce pot fi exploatate de fermieri în construirea unor povești cu potential mare de vânzare sunt bunăstarea animalelor (vaci care pasc libere sau care au vițeii alături), aroma, acțiunea specifică (laptele de seară promovat ca produs cu capacitate de relaxare, pentru un somn mai odihnitor) sau destinația (consum, gătit sau domeniu specific – cum este laptele pentru cafea utilizat de barista).

Mesajul-cheie al lui Bas pentru fermierii români activi deja sau cei interesați de partea de procesare a fost: „Să aibă încredere în produsul lor, să fie onești în comunicarea cu consumatorul și să nu le fie teamă să încerce să își spună povestea!”

DESPRE HOLLAND DAIRY HOUSE

Grupul Holland Dairy House (HDH) este un grup de 16 companii olandeze din domeniul producerii și al procesării laptelui activ de 3 ani în România pentru a contribui la dezvoltarea sectorului de lapte. HDH este o inițiativă locală a guvernului olandez, creată cu scopul de a contribui în mod activ la schimbarea durabilă a sectorului românesc de lapte. Olanda este cunoscută pentru nivelul ridicat de performanță în producția și procesarea laptelui, fiind considerată lider la nivel internațional pentru inovație în sectorul agricol în general. În același timp, România are potențialul de a avea cel mai mic preț de cost al producției de lapte dintre toate țările Uniunii Europene. Reunind astfel experiența olandeză cu potențialul și calitatea laptelui românesc, grupul HDH derulează activități în 3 direcții principale: parteneriate comerciale, transfer de cunoștințe și suport instituțional. Expertiza companiilor membre în HDH este una amplă, de la sol până în tancul de răcire, oferind astfel soluția completă pentru dezvoltarea unei ferme de vaci competitive și eficiente.  Detalii complete sunt disponibile pe https://hollanddairyhouse.ro.