Operatorul portuar Comvex Constanţa a inaugurat cel mai mare terminal de cereale din Portul Constanţa

Foto:cugetliber.ro

Operatorul portuar Comvex Constanţa (simbol bursier CMVX) a inaugurat săptămâna trecută cel mai mare terminal de cereale din Portul Constanţa, cu o capacitate de 200.000 de tone, şi să devină un hub cerealier, în urma unei investiţii de 56 mil. euro (inclusiv TVA) începute în 2017 şi finanţate de un consorţiu de bănci format din Raiffeisen Bank şi EximBank.

„Acest terminal este de natură să dubleze activitatea pe care Comvex o are. Dorim să devenim un hub şi apreciem că vom putea ajunge cu succes la cel puţin dublarea rezul­tatelor financiare. Investiţia a fost de circa 56 de milioane de euro plus TVA şi a fost începută în 2017. Este un consorţiu de bănci, Raiffeisen Bank şi Exim Bank, care au participat la finanţarea investiţiei, iar în ceea ce priveşte garanţiile, cu sprijinul Exim Bank am obţinut şi o garanţie a statului român sub aspectul montajului financiar. Ceea ce facem noi în condiţiile acestea este că prin conversia unei dane de mare adâncime pe de o parte şi realizarea unui terminal de mare viteză pe de altă parte, am reuşit să mărim de patru ori viteza de operare a navelor în Portul Constanţa, cu reale consecinţe în ceea ce priveşte eficacitatea transportului maritim. Ratele de lucru la care noi ne angajăm pentru navele de mare capacitate în acest context sunt de 40.000 de tone pe zi “, a explicat Viorel Panait, director general şi preşedinte al CA al operatorului.

Locaţia dispune de diferite avantaje logistice precum cea mai adâncă dană din Marea Neagră şi Mediterana de Est, cea mai rapidă viteză de încărcare, capacitate zilnică de trei ori mai mare decât media actuală a Portului Constanţa şi deschiderea către noi pieţe faţă de cele tradiţionale.

Terminalul de cereale nou construit în dana 80 a Portului Constanța, ocupă o suprafață de aproximativ 60.000 mp. Locația oferă diferite avantaje logistice: cea mai adâncă dană din Marea Neagră (19 metri), vecinătatea cu terminalul de barje, pentru transport fluvial din țările limitrofe Dunării, acces direct și ușor la calea ferată, distanță scurtă și acces direct la autostrada A2. Capacitatea de depozitare va fi de 200.000 de tone, calculată pentru grâu.

Recepția cerealelor se va face prin trei mijloace de transport diferite:

  1. barje – rată de descărcare 800 t/oră; două descărcătoare cu graifer cu capacitatea de 400 t/h fiecare;
  2. vagoane – rată de descărcare 600 t/oră; cuvă de recepție acoperită, va permite descărcarea simultană a două vagoane;
  3. autocamioane – rată de descărcare 1.200 t/h; patru cuve de recepție acoperite, fiecare cu capacitatea de 300 t/oră, grupate câte două în două grupuri de recepție).

Expedierea cerealelor se va face cu două încărcătoare având o rată de 1.500 t/oră fiecare, proiectate să încarce nave cu capacitatea de 110.000 dwt, nave având lungimea de 250 m și lățimea de 40 de metri.

Terminalul de cereale este proiectat să ofere o mare flexibilitate, respectiv șapte fluxuri de operare simultane:

  • descărcare barje;
  • descărcare vagoane;
  • descărcare autocamioane – primul grup de recepție;
  • descărcare autocamioane – al doilea grup de recepție;
  • încărcare navă – primul încărcător;
  • încărcare navă – al doilea încărcător;
  • recirculare marfă dintr-o celulă în alta.

Întreagă cantitate de marfă recepționată și expediată va fi cântărită prin cântare de mare precizie, care vor fi integrate într-un sistem de management al mărfii special proiectat.

Întregul terminal va fi complet automatizat și supravegheat: monitorizare și control din camera de comandă prin PC și PLC. Celulele de siloz vor fi echipate cu sistem de monitorizare a temperaturii și cu sistem de aerare.

Toate echipamentele de manipulare vor fi dotate cu senzori corespunzători, pentru a monitoriza permanent bună funcționare și pentru a preveni orice problema ce ar putea apărea că urmare a unei funcționari defectuoase.

Celulele de siloz și structurile metalice adiacente vor fi din tablă din oțel galvanizată de cea mai înaltă calitate.

Terminalul va fi dotat la cel mai înalt nivel de siguranța și cu cele mai eficiente soluții pentru reducerea cheltuielilor de operare.

Praful de cereale constituie cea mai mare preocupare în domeniul manipulării cerealelor. Terminalul de cereale COMVEX va aplică cele mai cunoscute tehnologii din industria legată de manipularea cerealelor: sisteme transportoare complet închise (transportoare cu bandă și cu lanț, și elevatoare cu cupe) și sisteme de aspirație. Transportoarele cu bandă sunt complet închise, de ultimă generație, cu sistem de recuperare a prafului și reintroducere a acestuia pe bandă.

Avantajele acestor sisteme complet închise sunt următoarele: nu permit pierderi de marfă, cresc semnificativ nivelul de siguranța în spații închise (minimizează riscul de explozie și incendiu), nu necesită costuri adiționale în operare (mentenanța și curățenie) și, cel mai important, oferă un nivel crescut de protecție a sănătății.

Pentru a conserva în condiții optime marfa depozitată și pentru a evita orice problemă cu calitatea, cerealele vor fi testate într-un laborator propriu, pe baza probelor prelevate cu echipamente speciale.