PRO AGRO duce lupta cu rețelele comerciale la nivel european

Având în vedere Legea 150/2016 pentru modificarea și completarea  Legii 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare,  intrată în vigoare la data de 18.07.2016,  cadrul legislativ care a fost modificat din cauza situației dificile în care producătorii români au ajuns ca și consecință directă a practicilor abuzive ale marilor magazine din Romînia, Federația Națională A Producătorilor Din Agricultură, Industria Alimentară și Servicii Conexe Din România – PRO AGRO,  a decis să semnaleze marii jucători din industrie despre practicile neloiale și nealinierea la cadrul legislativ a filialelor din România.

În acest sens, PRO AGRO a înaintat o notificare subliniind faptul că producătorii români sunt aproape obligați să-și vândă produsele sub costul de producție, practică interzisă în mod expres de legislația în vigoare. În plus, s-au subliniat și principalele subterfugii pe care aceștia le folosesc pentru a ocoli legislația în vigoare.

Mai jos redăm notificarea trimisă către companiile a căror filiale sunt marile magazine din România:

  • Rewe Group
  • Auchan France
  • Carrefour France
  • Cora France
  • Kaufland Germany
  • Ahold Delhaize
  • Metro Germany
  • Enterprise Investors
  • Trans Gourmet

„Am ajuns la aceasta stuație ca urmare barierelor pe care le-am întâmpinat cu filialele din România, care impun producătorilor români condiții ce îi scot din cadru legislativ, și mai mult, ajung să înregistreze pierderi masive ce îi vor conduce spre un faliment inevitabil.” –  Emil Florian Dumitru –  Președinte PRO AGRO

NOTIFICAREA PRO AGRO

Având în vedere modificările legislative din România, cu impact direct asupra activității marilor magazine și modul de implementare, ales în mod unitar de toate marile rețele, considerăm că se impune intervenția dvs în asa fel încat filiala societății dvs din România să respecte dispozițiile legale în vigoare.

Cadrul legislativ a fost modificat având în vedere situația dificilă în care producătorii români au ajuns ca și consecință directă a practicilor abuzive ale marilor magazine. În acest, sens legea înterzice în mod expres facturarea de către magazin a oricărui tip de taxă sau serviciu, ori marile rețele, speculând poziția dominantă, au ales să calculeze contravaloarea taxelor și serviciilor în discounturi impuse unilateral.

Aceasta situație nu se poate accepta, la foarte multe categorii de produs s-a ajuns în situația în care producătorii sunt forțați să vândă sub costul de producție, practică interzisă în mod expres de legislația în vigoare. Pentru aceste motive solicitam în mod ferm ca legislația în vigoare să fie respectată, respectiv prețul de vânzare către consumator să fie suma prețului de achiziție al produsului și adaosul comercial, fără orice alt tip de reduceri, discounturi sau alte practici care ar pune producatorul în situația anterioară modificărilor legislative.

Menționăm că niciuna dintre prevederile legale în favoarea producătorilor nu a fost respectată de condițiile comerciale impuse de buyer, după cum urmează:

  • termenul de maxim 7 zile pentru plata produselor alimentare proaspete a generat noi costuri în sarcina producătorilor, de aproximativ 1% din valoarea bunurilor vandute, cu alte cuvinte marile magazine pot respecta reducerea termenului de plată doar dacă producătorii suportă acest impact financiar;
  • obligativitatea efectuării recepției la momentul livrării este nerespectată avand în vedere că marile magazine își rezervă dreptul de a returna eventualele neconformități oricând, ulterior livrării, returul produselor alimentare proaspete nefiind permis de legislație română;
  • obligativitatea stabilirii de penalități în oglinda pentru nelivrare la termen și neplata la termen este nerespectată prin introducerea unor noi sancțiuni în cuantum extrem de mare.

În acest context ne manifestam increderea ca veti interveni pentru ca filiala dvs din Romania sa implementeze in mod legal aceste modificari si nu prin gasirea de subterfugii in comun cu celelalte retele. Acest mod de lucru afecteaza in mod grav mediul concurential, activitatea producatorilor romani cat si drepturile consumatorului roman.

În concluzie, considerăm absolut necesară anularea tuturor înțelegerilor comerciale semnate deja cu unii producători români, acestea fiind asumate în mod evident ca urmare a presiunii exercitate de perisabilitatea specifică produselor alimentare proaspete, cât și de practică de a bloca orice plăți datorate de marile magazine până la acceptarea acestor condiții stabilite și impuse în mod unilateral.

Asigurăm de întreaga disponibilitate a producătorilor în vederea stabilirii de relații contractuale convenabile pentru ambele părți, însă dacă practicile abuzive nu se vor opri, ne vom vedea puși în situația de a sesiza organele în drept, cât și de a solicita eliminarea societății dvs dintre semnatarele codurilor de conduită la nivel local sau european la care ați aderat. Abordarea filialei dvs în raport cu producătorii, în general, dar mai ales ca urmare a modificării cadrului legislativ nu este conform practicilor de etică specifice și asumate de societatea dvs.

Președinte: Emil Florian DUMITRU