Autorităţile naţionale trebuie să intervină în conflictul dintre retaileri și producătorii români!

Conflictului dintre retaileri și producătorii români naște controverse. Marile hypermarketuri au început un război împotriva companiilor românești care plătesc cu mare întârziere furnizorii, în timp ce Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare impune maximum 30 de zile.

Fermierii își vor manifesta intoleranța față de această situație în stradă. Aceștia afirmă că munca lor și a procesatorilor români nu este remunerată conform legii de către marile rețele de supermarketuri.  Supermarketurile sunt cele care impun prețuri mai mici la produsele lactate și elimină procesatorii care nu vor să se conformeze. În același timp, cresc prețurile la raft pentru consumatori.

Eurodeputatul Daniel Buda a solicitat Comisiei Europene să comunice instrumentele pe care le au la dispoziție autoritățile române în vederea stopării acestui fenomen. Obligația autoritățile din România este de a stabili un echilibru în ceea ce privește activitatea retailerilor din România și a producătorilor autohtoni.

Doamna Elżbieta Bienkowska, Comisar European pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri, în urma solicitării domnului Buda a transmis faptul că există o directivă privind întârzierea efectuării plăţilor, însă aceasta trebuie aplicată de autoritățile statului nostru.

Directiva privind întârzierea efectuării plăților este menită să creeze un mediu juridic și de afaceri favorabil efectuării la timp a plăților în cadrul tranzacțiilor comerciale, pentru a facilita accesul la finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Aceasta prevede că, în cazul întârzierii plăților, creditorii au automat dreptul la dobândă pentru plăți efectuate cu întârziere și la o compensație de minimum 40 EUR pentru costurile de recuperare. Potrivit Comunicării Comisiei „Legislația UE: o mai bună aplicare pentru obținerea unor rezultate mai bune”, statele membre sunt principalele responsabile pentru transpunerea, aplicarea și supravegherea aplicării corecte a legislației UE.

În cazul în care cetățenii și întreprinderile consideră că nu se întâmplă așa sau în cazul unei practici generalizate sau a unei nerespectări sistematice a legislației UE, ei pot depune o plângere la Comisie pentru nerespectarea legislației UE de către un stat membru.”