Un nou studiu constată că promovarea alimentelor pe bază de insecte drept plăcută, mai degrabă decât sănătoasă sau ecologică, ar putea fi cea mai eficientă strategie de marketing pentru aceste produse alimentare tabu. Publicat în Frontiers in Nutrition, ca parte a unei colecții speciale de cercetare privind sistemele alimentare, studiul este primul care a comparat metodele de promovare pentru produsele alimentare pe bază de insecte. Promovarea insectelor la fel de gustoase sau chiar ca delicatețe luxoase și exotice ar putea ajuta la schimbarea atitudinilor și la obținerea unei producții mai durabile de alimente și a unei diete mai sănătoase.
Producția alimentară reprezintă un procent enorm de 25% din toate emisiile de gaze cu efect de seră ale omului. Creșterea animalelor este un contribuitor uriaș la aceste emisii, iar cercetătorii și factorii de decizie politică încearcă să dezvolte și să promoveze modalități mai durabile de a produce proteine animale. O opțiune controversată este agricultura și consumul de insecte.
„Insectele au numeroase beneficii pentru sănătate ca sursă de proteine și depășesc în mod dramatic carnea convențională în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră”, a declarat profesorul Sebastian Berger, de la Universitatea din Bern, Elveția. „Prin urmare, alimentele pe bază de insecte ar putea contribui la lupta împotriva schimbărilor climatice”.
În ciuda acestor beneficii, oamenii din țările occidentale consumă rareori insecte. Mulți oameni sunt îngrijorați sau chiar dezgustați la gândul de a consuma alimente pe bază de insecte. Cu toate acestea, mulți dintre aceiași oameni vor mânca fericiți un homar sau raci, în ciuda aspectului lor asemănător insectelor – astfel încât este posibil ca astfel de atitudini să se poată schimba.
Până în prezent, nimeni nu a investigat cel mai bun mod de a promova sau comercializa insecte, astfel încât acestea să fie mai atractive pentru public. Evidențierea beneficiilor pentru sănătate și mediu pare o modalitate intuitivă de a face acest lucru, deoarece etichetele sociale, cum ar fi „ecologice” sau „comerț echitabil”, au fost atrăgătoare pentru consumatori în trecut.