Fermierii români au avut nevoie de 2 ani pentru a se capitaliza, la nivelul anterior crizei financiare
Din perspectiva culturilor vegetale, anul 2021 este anul recoltelor record, cu profituri maxime pentru fermieri, valorificate la preţuri bune şi având costuri de producţie optime (aprovizionarea favorabilă din punct de vedere cost de achiziţie a inputurilor, în toamna lui 2020).
După plata datoriilor lui 2020, un an secetos, suntem la momentul la care pregătim 2022, iar antreprenorii din agribusiness trebuie să ia în calcul cel puţin trei variabile:
a) contextul macroeconomic (creşterea dobânzilor se resimte în costurile de finanţare a activităţii curente şi investiţiilor, posibila depreciere a RON generează pierderi financiare).
b) preţul inputurilor (40% din costul de producţie), în special îngrăşămintele pe baza de azot, aflate la maxime, de 2-3 ori mai mari decât în 2020.
c) presiune pe marje şi preţuri, mai ales pentru produsele neprelucrate, care sunt vândute ca materie primă.
„Profitul suplimentar realizat în acest an în fermă trebuie capitalizat în rezerve, pentru a securiza rezultatul din 2022″, observă Ioana Arsenie, strateg financiar – fondator Trusted Advisor Strategy & Finance.
Deciziile din acest an sunt decisive în privinţa securizării profiturilor viitoare, a sustenabilităţii financiare a fermelor. Rezervele de profit şi cash-flow trebuie crescute, reconstituite, la un nivel de confort în faţa unei crize globale, combinate cu o posibilă producţie redusă din punct de vedere cantitativ şi calitativ (din cauza reducerii cantităţilor utilizate în planurile de fertilizare, combinate cu meteo-dependenţa sectorului, agresiv simţită în productivitate în ţara noastră).
Fermierii români vor beneficia de context pentru a reinvesti profitul suplimentar din fermă şi astfel:
- vor identifica pe baza unei analize precise, cu indicatori operaţionali şi financiari, ce procese din fermă generează valoare adăugată peste medie şi să investim în continuare în acestea, fiind atenţi la procesele cu pierderi şi posibilităţile de externalizare.
- vor construi un buget de cheltuieli flexibil, cu cât mai multe categorii variabile, care să nu ne penalizeze rezultatul peste producţia realizată (de ex: capacităţi de stocare).
- vor identifica parteneri de asociere pentru a realiza achiziţii de inputuri şi vânzarea recoltelor la preţuri mai bune.
- vor genera produse prelucrate, complexe în fermă, prin activităţi noi cum sunt creşterea animalelor şi prelucrare.
Câteva acţiuni financiare pe care trebuie să le implementeze fermierii pentru 2022:
- analiza bugetului de investiţii şi calibrarea corectă cu dimensiunea companiei şi sursele de finanţare pe termen mediu şi lung;
- analiza liniilor de business şi suspendarea sau oprirea definitivă a celor care generează pierderi;
- definirea unui plan de culturi echilibrat, cu un mix care să suporte o posibilă alimentare cu inputuri deficitară faţă de anii anteriori (-15/-20%);
- construirea unui model financiar pentru calculul de preţ, al unui P&L (cont de profit şi pierdere) la nivel de cultură, uşor de actualizat la fiecare schimbare de ipoteze de lucru şi care să genereze decizii de business rapide şi ferme;
- realizarea bugetului cu scenarii multiple, cu 3 variante: cel mai negativ scenariu, cel mai favorabil scenariu şi o variantă intermediară;
- securizarea expunerii valutare la încasări din export, dacă este cazul, prin contracte de hedging valutar.
Despre Ioana Arsenie, strateg financiar – fondator Trusted Advisor Strategy & Finance
A început cariera în consultanță, într-o firmă românească, cu clienți antreprenori români, și ulterior într-o firmă străină, unde a lucrat pentru companii străine, preponderent clienți francezi. Astfel, primii 4 ani au definit standardele în profesie, alături de calificarea ACCA. Ulterior, în rolurile de management operațional și strategic, în România și regiune, Ioana a descoperit cât este de important ca funcția financiară să fie dublată de implicarea în strategia de business. Business Partner în multinațională, in agribusiness, a coordonat, în calitate de membru non-executiv proiectele de strategie ale companiei, în vederea dublării rezultatelor în 7 ani.
Din 2015, Ioana a decis să pună la dispoziția IMM-urilor tot ceea ce știe să facă, prin servicii integrate de strategie financiară și contabilitate, în cadrul firmei proprii, Trusted Advisor Strategy & Finance și ajută companiile să aibă strategii financiare sănătoase și clare, prin profesionalism și digitalizare, folosind instrumente precum Tabloul de Bord, Simulatorul de Business si Trusted App.
Pentru mai multe detalii, vă rugăm să vizitați https://trustedadvisor.ro/