Perspectivele Timac Agro România pentru anul 2022

Agricultura este una dintre ramurile economiei românești cu o contribuție de aproape 10% în ultimul trimestru al anului 2021 la PIB-ul României, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Lucrul acesta dovedește că agricultura este un domeniu strategic și că fermierii trebuie să fie din ce în ce mai competitivi pentru a susține domeniul și a asigura hrană pentru români.

Timac Agro România promovează fermierii care înțeleg că trebuie să devină din ce în ce mai conștienți de lucrurile acestea și că este esențial să fie mai pregătiți în fața provocărilor cauzate de schimbările climatice, de tensiunile geopolitice, de noile reglementări la nivel european, de eventualele pandemii, de restricțiile legate de importuri de fertilizanți sau de costurile din ce în ce mai mari la gaze, curent și combustibil.

În acest context, Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina, crede că fermierii din România sunt pregătiți să facă față acestor provocări. “De la aderarea României în Uniunea Europeană, agricultura noastră a evoluat semnificativ. Aș putea spune că recoltele în România aproape s-au dublat, dacă ne gândim că făceam undeva la 3 tone și puțin, în 2006, la grâu. De exemplu, acum, fermierii noștri care fac 6 tone sunt nemulțumiți. Esența schimbării a venit de la mentalitatea fermerilor. Au devenit Agrostrategi. Sunt tehnicieni excepționali, foarte mulți dintre ei au evoluat și, din această perspectivă, au început să cunoască practici foarte avansate. Au investit foarte mult în tehnologie, dar țin să spun că au investit la fel de mult și în abordarea managerială a businessului lor. Vedeți, când spunem Agrostrateg spunem fermier agronom, cu drag de agronomie, dar în același timp avem și partea de strategie, iar strategia nu poate fi făcută dacă nu ai ochii și mintea foarte bine deschise către exterior”, adaugă acesta.

La fel de bine, Timac România îndeamnă fermierii să devină cât mai informați despre valorificarea recoltelor, acest lucru făcând parte din strategia fiecărei ferme, spune Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina. “Pentru noi, la Timac, acest lucru este o mare oportunitate. Cu cât fermierul devine mai rațional și mai puțin emoțional, cu atât el intră în modul nostru de gândire. Dintotdeauna noi am recomandat fermierilor când să cumpere îngrășămintele când este momentul cel mai bun, când este oportunitatea cea mai bună pentru ei. Uneori, am mers chiar și pe partea de risk management, pe vânzarea culturilor și le-am spus când este momentul cel mai bun să vândă. Asta pentru că avem o infrastructură cu o prezență în 100 de țări. Noi știm când în Brazilia avem o recoltă bună de soia, noi știm când în Ucraina recoltele sunt foarte bune – chiar eu mă ocup de Moldova și de Ucraina la Marea Neagră. Având această viziune globală, noi îi putem informa. Spre exemplu, fermierii care au decis să meargă alături de noi vara trecută au făcut poate afacerea cea mai bună pe îngrășaminte, pentru că au cumpărat îngrașăminte de valoare adăugată de la Timac, la un preț mai mic decât au dat pe produsele de commodity. Pentru orice business, resursa esențială este managementul. Până la urmă, banii se găsesc ori la bănci, ori la furnizori, însă diferența o face managementul. România, în general, are nevoie de strategii mai bune și de management mai bun”, subliniază CEO-ul companiei Timac.

Problema procurării inputurilor este și va deveni o speță din ce în ce mai spinoasă. Timac Agro România vine, însă, în ajutorul fermierilor cu un proiect care se va concretiza anul acesta, un an extrem de provocator cel puțin sub aspectul procurării fertilizanților și al prețurilor acestora. Producția locală este o oportunitate pe care Grupul Roullier o transformă în realitate, spre beneficiul fermierilor. “Deschidem o fabrică de îngrășăminte în România. Startul l-am dat acum 6 ani, cât ne-au fost necesari ca să fim siguri că, dacă venim cu soluții din fabrica noastră, vor fi soluții la fel de profitabile ca cele din Franța, Austria sau alte țări în care avem unități de producție. A fost și o parte de reglementare care ne-a întârziat, dar cel mai important a fost să fim siguri, pornind de la ideea că produsele pe care le scoatem vor fi cu adevărat de excepție. În consecință, avem cam 2-3 ani, din cei 6, în care am conceput produsele. După aceea, încă 3 în care le-am testat. Mai mult decât atât, am adaptat produsele la profilul local. Le-am gândit pentru piața din România, pentru climatul din România, pentru toate problemele pe care le-am descoperit aici în ultimii 15 ani”, precizează Marius Marica, Director Marketing Timac Agro România.

Compania Timac Agro România, membră a grupului Roullier, urmează conceptul potrivit căruia strategia în fermă ar trebui să urmărească folosirea produselor mai competitive pentru recolte mai bogate. “Fiecare dintre produsele noastre este justificat economic. Ca să le justificăm trebuie să facem o analiză foarte amplă și să înțelegem care poate fi prețul final al recoltei. Obiectivul nostru este să obținem profit, la Timac noi vindem profit. Confrați de ai noștri, tot din domeniul îngrășămintelor, revendică ideea de cost per tonă, însă noi revendicăm ideea de profit per tonă. Astfel, noi trebuie să privim foarte larg și să vedem în ce context, în ce lume strategică navigăm și să le propunem fermierilor cea mai bună soluție economică”, spune Adrian Drăgan, CEO Timac Agro România, Moldova și Ucraina.

Timac Agro România este alături de fermieri pe drumul european care va aduce schimbări majore în agricultură. Puterea fermierilor va veni din transformarea lor din ce în ce mai mult în manageri de fermă, în Agrostrategi, iar Timac România are sute de specialiști care contribuie la procesul acesta de transformare a provocărilor multiple în oportunități și, în final, în profit.