Interviu cu doamna Raluca Boţan, Director de Marketing Seminţe Regiunea Marea Neagră, Syngenta
Într-un an atipic, extrem de dificil, cât de importantă este activitatea de marketing în cadrul companiei?
Anul 2020 nu va fi ușor de uitat. Despre el, cu siguranță se va mai vorbi mulți ani de acum înainte. Pentru mulți dintre noi, 2020 a fost anul adaptării. Acest an ne-a reamintit că a fi fermier este unul dintre cele mai nobile roluri pe care le poate avea o persoană. Pandemia cauzată de noul Coronavirus ne-a demonstrat încă o dată cât de indispensabilă este agricultura pentru fiecare dintre noi și pentru economie. Acest an a fost despre oamenii care nu au încetat să lucreze pentru semenii lor, despre eroii nevăzuți ai acestor vremuri, care muncesc pământul necontenit să obțină roadele pentru hrana noastră de zi cu zi.
Marketingul relațional (relationship marketing) și comunicarea rămân activități prioritare în cadrul companiei Syngenta, mai ales într-un an ca acesta. Suntem aici pentru fermieri, pentru a le facilita accesul la informații despre produse, tehnologii, oferta comercială și de a le fi alături de la semănat până la recoltat. Modul de interacțiune cu partenerii noștri însă, s-a schimbat, iar nevoia de comunicare ne-a obligat să ne reinventăm pentru a rămâne aproape de ceea ce este cel mai important pentru noi – fermierii.
Aţi afirmat întotdeauna că indiferent de context fermierul va rămâne în centrul acţiunilor Syngenta. În acest an, care a fost strategia de promovare a programelor companiei?
Suntem recunoscători fermierilor pentru tot ce au realizat în acest an, un an al provocărilor care nu a depins doar de condițiile climatice, boli și dăunători. Syngenta este o companie care inovează nu doar la nivel de produse, dar și ca modalități de a le fi aproape fermierilor, de a rămâne mereu conectați.
Am continuat să fim alături de fermieri prin Întâlnirile digitale Syngenta și programul Agronline în cadrul cărora am prezentat cele mai noi informații și sfaturi specializate, direct din câmp. Totodată, am fost prima companie din agribusiness care a organizat conferințe digitale cu fermierii și partenerii.
Începând cu luna octombrie a.c. am lansat pe AgroTV, în cadrul emisiunii Din Lumea Satului, seria de întâlniri Alfă de la specialiști. În cadrul acestor întâlniri, fermierii au posibilitatea să afle de la colegii noștri ultimele informații despre principalele culturi, dar și cu ce vine nou Syngenta în următorul sezon.
Cât de importantă a fost tehnologia digitală pentru a comunica informaţia şi care au fost canalele media cele mai eficiente?
Marketingul digital face parte din strategia noastră de mai mulți ani, motiv pentru care am investit în dezvoltarea diverselor canale de comunicare și instrumente digitale, care să faciliteze accesul la informații rapid și ușor fermierilor. Astfel, am dezvoltat o pagină web interactivă, www.syngenta.ro, al cărui conținut îl actualizăm constant cu informații despre produse și oferte sau articole cu subiecte de interes. Toate informațiile legate de produsele noastre, descriere, utilizare, rezultate de producție, precum și părerea fermierilor care le-au utilizat, pot fi accesate interactiv în cataloagele noastre digitale.
Deși interacțiunea față în față rămâne una extrem de importantă în domeniul nostru, dezvoltarea tehnologiilor de comunicare on-line și-au arătat utilitatea mai ales în această perioadă de distanțare socială. Astfel că, distribuirea de conținut sub formă de text, imagini sau video a fost foarte apreciată în mediul on-line atât pe pagina de Facebook Syngenta România cât și pe canalul nostru de Youtube.
Concret, care au fost proiectele lansate de Syngenta în acest an şi evenimentele în care v-aţi implicat?
În anul 2020 am lansat campania digitală #aproapedefermieri care înglobează numeroase proiecte și inițiative pentru a susține munca și efortul eroilor nevăzuți ai vremurilor noastre. La debutul pandemiei am lansat filmul #eroiinevazuti #syngenta, care să ne reamintească faptul că rolul și munca unui fermier sunt decisive pentru viitorul nostru, al tuturor.
Tot sub egida campaniei #aproapedefermieri, am lansat Tărâmul Eroilor, un proiect Syngenta de conștientizare. Astfel, 12 fermieri eroi își spun povestea într-o serie de 12 clipuri care expun felul în care acești oameni au înțeles cât de importantă este activitatea lor, mai ales în timpul pandemiei. Nu au făcut niciun pas în spate și au muncit pământul cu o responsabilitate în plus pentru noi toți. Agricultura este punctul de plecare pentru o nevoie extrem de importantă: hrana tuturor. Syngenta își dorește ca prin acest proiect să le mulțumească și să-și arate respectul față de toți fermierii noștri.
Tot în acest an, ne-am alăturat inițiativei mai multor companii de a dezvolta primul program educațional din Europa dedicat fermierilor – MBAg (Master in Business of Agriculture).
În încheierea discuţiei, care este mesajul transmis partenerilor şi colaboratorilor, raportat la experienţa acestui an?
La fel ca la finaul fiecărui an, dorim să le transmitem tuturor partenerilor noștri că rămânem și suntem mereu #aproapedefermieri, un partener de încredere care își propune să vină în întâmpinarea cerințelor și nevoilor producătorilor agricoli cu un portofoliu adaptat de semințe, produse pentru protecția culturilor, consiliere personalizată, dar și cu soluții inovatoare care să ofere sprijin industriei agro-alimentare.
Echipele noastre de cercetare-dezvoltare, tehnic și vânzări vor continua să rămână contectate la activitățile din fermele din România, punând la dispoziție cunoștințele lor și experiența privind produsele și adaptabilitatea acestora, pentru a întruni nivelul de satisfacție dorit al fermierilor din România. Ne-am adaptat și am reușit să facem acest lucru în sezonul 2020 și cu siguranță o vom putea face și pe viitor.