Syngenta este lider de piață în România pe segmentul de floarea-soarelui high-oleică

Interviu cu Dana Răduică, Marketing Manager Sunflower Seeds România & Republica Moldova, Syngenta

BPA: Având în vedere că în ultimii ani cererea pentru hibrizii de floarea-soarelui high-oleică a înregistrat un trend ascendent, prin ce se diferențiază aceștia față de floarea-soarelui clasică și pe ce poziție se situează Syngenta pe piața din România în ceea ce privește comercializarea hibrizilor high-oleici?

Syngenta: Încă de când am lansat acești hibrizi pe piața din România, cererea a fost în continuă creștere, fiind corelată și cu solicitarea din piață. Totodată, datorită producțiilor și calității foarte bune obținute de acești hibrizi, putem spune că au crescut individual, an de an.

Actualmente, Syngenta este lider de piață în România în ceea ce înseamnă floarea-soarelui high-oleică, întrucât avem hibrizi care au producții foarte bune, cel puțin egale cu   cei mai buni hibrizi de floarea-soarelui clasică, fermierii având astfel posibilitatea de a obține un profit mai mare în cazul în care în anul respectiv se oferă un bonus pentru floarea-soarelui high-oleică. Procesatorii și cei interesați de achizitia acestui tip de semințe oleaginoase, pe fondul cererii crescute de ulei high oleic din partea industriei alimentare, au oferit fermierilor bonficații importante.Uitându-ne în istoric, observăm că, în ceea ce privește cel puțin ultimii 10 ani, acest bonus a fost oferit anual, chiar dacă nivelul lui a fost diferit, întrucât au fost ani în care bonusul a fost mai mic și ani în care acesta a fost mai mare, cum s-a întâmplat în 2014, 2018 și 2019.

Întotdeauna a existat o diferență de preț între floarea-soarelui clasică și cea high-oleică, deși tehnologia de cultivare și investiția pentru fermier au fost aceleași. Așadar, în condițiile în care fermierul recoltează floarea-soarelui high-oleică la fel ca pe cea clasică, clar are un avantaj dacă poate obține o sumă mai mare pe tona de floarea-soarelui high-oleică vândută.

BPA: Care sunt principalele atuuri ale acestei tehnologii?

Syngenta: Nu vorbim despre o tehnologie în sine, întrucât planta de floarea-soarelui high-oleică este identică cu cea clasică, ci mai degrabă de un avantaj din perspectiva rației de acizi grași existenți în sămânța de floarea-soarelui și compoziția uleiului. În floarea-soarelui high-oleic predomină acidul oleic, iar în cea clasică, acidul linoleic. Aceștia provin din sinteza chimică naturalăa acizilor grași prin desaturarea  acidului palmitic care se tranformă în acid stearic și care la rândul său devine oleic, aici făcându-se și diferența între floarea-soarelui clasică și cea linoleică. Floarea-soarelui linoleică desaturează foarte rapid acizii oleici, transformându-i în acizi linoleici, în timp ce floarea-soarelui high-oleică menține un grad mai scăzut de desaturare a acizilor oleici, în final înregistrând un conținut ridicat de acid oleic.

În mod normal, tinând cont de condițiile din țara noastră, un hibrid de floarea-soarelui clasică poate să obțină undeva între 25-35% conținut în acid oleic, în timp ce un hibrid high-oleic înregistrează în mod normal între 82-90% conținut în acid oleic. Un conținut spre 90% în acid oleic se poate obține în condiții de izolare, în timp ce în condiții normale, de cultura, acesta se situează cel mai adesea în intevalul 82-87%.

BPA: Ce oferte se regăsesc în portofoliul Syngenta în ceea ce privește hibrizii high-oleici?

Syngenta: În portofoliul nostru se regăsesc trei hibrizi high-oleici: SY Experto, Talento și SY Gracia CLP, hibrizi destinați tehnologiilor Clearfield și Clearfield Plus. Din perspectiva  rezultatelor, aceștia sunt foarte bine adaptați condițiilor din România, oferind producții ridicate, cu un potențial genetic de 91-92% acid oleic, valorile medii obținute de fermieri fiind de 83-86%, acoperind astfel atât nevoile fermierilor cât și cerințele procesatorilor.

În ceea ce privește acești trei hibrizi high-oleici, înregistrăm producții foarte mari. Spre exemplu, hibridul Experto, în ultimii trei ani de când este prezent pe piața din România, a înregistrat, în multe cazuri, cea mai mare producție comparativ cu restul hibrizilor de floarea-soarelui, fie ei clasici sau high-oleici, ceea ce denotă că în portofoliul high oleic Syngenta, , nu există pierderi de producție.

În plus, la hibrizii high-oleici Talento și Experto avem o toleranță genetică foarte bună la toate tipurile de mană cunoscute în România, care de altfel a devenit o problemă foarte mare în ultimii ani în culturile de floarea-soarelui.  

Așadar, dacă vorbim despre avantajele pentru fermieri, Syngenta oferă hibrizi de calitate, cu producții foarte mari, cu rezistență la mană și, nu în ultimul rând, cu un conținut oleic foarte ridicat. Astfel, fermierii au posibilitatea de a obține un preț mult mai bun și putem spune că investiția în acest segment reprezintă o oportunitate majoră.

BPA: De ce anume trebuie să țină cont un fermier în momentul în care decide să aducă în ferma sa asemenea hibrizi? Ce greșeli ar trebui să evite?

Syngenta: Cel mai important lucru atunci când vorbim despre high-oleic este să ne raportăm la conservarea produsului și a identității produsului în sine, adică să evităm orice fel de amestec care poate avea loc în acea solă cu floarea-soarelui clasică, pornind încă de la semănat, întrucât fermierul trebuie să curețe semănătoarea înainte de semănat. Iar aici, facem referire și la samulastră, deoarece, dacă în anii precedenți în același câmp am avut floare clasică, există riscul ca samulastra să polenizeze încrucișat floarea-soarelui high-oleică și să scadă astfel conținutul în acid oleic. Așadar, trebuie să controlăm apariția samulastrei în câmpul de high-oleic.

Dacă vorbim despre partea de recoltare, combinele trebuie să fie curate, astfel, dacă de exemplu combinele vin după o recoltare de floare clasică, atunci primul buncăr trebuie depozitat separat, să nu fie amestecat cu restul producției, întrucât aceste amestecuri sunt cele care provoacă cele mai multe probleme la floarea-soarelui high-oleică.

Fermierii trebuie să respecte acești pasi de igienă și să nu facă astfel de amestecuri, întrucât doar așa vor avea conținut mare în acizi oleici și bonusul va fi pe măsură. În rest, tot ceea ce înseamnă procese tehnologice sunt identice cu cele de la floarea-soarelui clasică.

Un alt sfat pentru fermierii noștri ar fi ca zona de high-oleic să o recolteze atunci când umiditatea este cea optimă, să nu existe o umiditate prea scăzută a semințelor, deoarece fiecare zi petrecută în plus în câmp de către o plantă de floarea-soarelui după maturitatea fiziologică, atunci când planta este galbenă, adică la 45 de zile de la înflorit, înseamnă pierdere în conținut de acid oleic, motiv pentru care recomandăm recoltarea întâi a plantelor high-oleice.

BPA: Dacă ar fi să facem o retrospectivă a ultimilor cinci ani, a crescut cererea pentru acești hibrizi high-oleici?

Syngenta: Cererea a crescut destul de mult. Pot spune că am asistat  la o cerere cu creștere lentă la început, dar în ultimii doi ani aceasta s-a accelerat. Tendința este dată și de cererea de ulei high-oleic prezentă la nivel global, deoarece deși cererea de astfel de ulei este una mare, producția nu reușeste sa-o acopere , motiv pentru care sunt oferite bonusuri mai mari, pentru care fermierii sunt tentați să cultive acest tip de floarea-soarelui.

Această cultură nu trebuie privită speculativ, iar sfatul nostru este ca fermierii să înceapă să cultive floarea-soarelui high-oleică, iar cei care deja au trecut la această cultură, să rămână în continuare, deoarece, pe termen lung, cu siguranță vor avea de câștigat. Bonusurile variază întotdeauna în funcție de cerere și ofertă, așa funcționează legile economiei, pot fi ani cu bonusuri mai mici și ani cu bonusuri mai mari, însă esențial pentru fermieri este să rețină că high-oleicul reprezintă un mod de diferențiere într-o mare piață cu uleiuri vegetale și atunci, dacă ei rămân constanți, își asigură venituri mai mari pe termen lung. Istoric vorbind, cu date concrete, niciodată floarea-soarelui high-oleică nu a avut un preț mai scăzut față de cea clasică. Așadar, încurajăm fermierii să cultive high-oleic și să privească această cultură ca pe o asigurare pe care o pot folosi în structura lor de culturi.

Astăzi ne aflăm la finalul unei caravane de evenimente în toată România, inclusiv în Republica Moldova, unde ne-am întâlnit cu fermierii care vor cultiva luna următoare hibrizi de floarea-soarelui high-oleică marca Syngenta. Așadar, suntem prezenți la un eveniment care nu are scop comercial, ci unul educațional, fiind dedicat clienților noștri care aleg să cultive high-oleic și cărora dorim să le oferim cele mai bune sfaturi pentru a-și asigura succesul în această cultură. Relația cu clienții noștri o considerăm un parteneriat pe termen lung și ne dorim să le fim alături în orice etapă a activității lor.