Vânzarea produselor ecologice ţine de educația cumpărătorului dar și de noi!

MADR lucrează la un proiect legislativ prin care să se promoveze produsele ecologice românești în școli, pentru că vânzarea lor ține de educație, de consumatorii responsabili, dar și de preocuparea ministerului de a notifica la UE diferite scheme de calitate precum: produs tradițional, produs montan.

„Noi deja am îmbrățișat această idee a promovării produselor ecologice și scriem și un proiect de lege. Să creăm o piață publică pentru produsele locale, produsele ecologice. În prima fază, mai ales că sunt și niște decizii ale Comisiei Europene, că măcar în școli – să începem și mai apoi în alte zone publice. Există o problemă pe această temă a produselor românești, cum reușim noi să vindem produsele românești și să oprim vânzarea produselor de afară. Legal nu putem interzice ca în magazinele din România, la retaileri, pe raft să vină produse din altă parte a UE. Cum nici ei nu ne pot interzice pe noi”, a declarat ministrul Agriculturii, Adrian Oros.

Conform ministrului, o modalitate de promovare este însăși educația cumpărătorului. Fie producătorii se asociază și reușesc să negocieze cantități pe care să le vândă în supermarket, fie cumpărătorul responsabil caută și cumpără doar produsele românești.

„Cu copilul de mână, cumpăratorul merge la piaţă și întreabă: aveți mere românești? Şi dacă răspunsul este negativ şi pleacă până găsește produse autohtone, vă asigur eu că în două luni toate magazinele o să caute să aibă produse romanești. Deci cheia este și la noi. Dar întreabă unii: știți că produsele românești sunt mai scumpe? Ok și ce dacă sunt mai scumpe? Dacă chiar suntem îngrijorați de ceea ce se întâmplă, cumpărăm produse românești, pentru că cei cinci lei dați pe kilogramul de mere rămân toți cinci în țară și un leu se întoarce la noi, în spital, în şcoală, în pensii sau salarii. Cei doi lei pe care îi dăm pe un produs străin se duc însă toți afară”, mai adăugat şeful MADR.

În opinia ministrului, Legea 28/2020 privind comercializarea produselor alimentare este “aberantă”, fiind depusă, în regim de urgență, o modificare cu două puncte: termenul de plată și posibilitatea de a percepe legal servicii și taxe.

„Legea 28/2020 privind comercializarea produselor alimentare este aberantă. O să o modificăm, iar în paralel prin notificarea la Comisie a schemelor de calitate, vom promova produsele românești astfel încât să nu mai fim loviți de infringement. O să facem o lege prin care să le spunem copiilor despre produsele românești. Prin Şcoala Altfel, elevii sunt duși peste tot o săptămână. În Franța, îi duc în fiecare trimestru în ferme, pentru că există ferme didactice, unde îți lași copilul vinerea, iar seara când te duci după el mai cumperi și niște produse. Tocmai pentru a apropia copilul și părintele de fermă”, a ţinut să atenţioneze ministrul Adrian Oros.