Doar 74 de produse nealimentare din România sunt inscripţionate cu etichetă ecologică europeană şi pot purta semnul florii europene, pentru restul fie nu s-a solicitat acordarea însemnului UE, fie nu s-au respectat criteriile stabilite la nivel european, se arată în comunicatul transmis de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM).
“Rafturile magazinelor sunt pline de produse nealimentare cu tot felul de însemne BIO sau ECO, dar prea puţini cumpărători ştiu cum arată cu adevărat eticheta verde europeană. Acest însemn al produselor prietenoase cu mediul poate fi solicitat doar la ANPM, iar produsele trebuie să respecte un set de criterii, pentru a obţine eticheta ecologică a UE. Aceste criterii de mediu iau în considerare întregul ciclu de viaţă al produsului şi vizează mai multe grupe de produse, printre care se află soluţii de curăţare, aparate, produse din hârtie, textile, obiecte pentru casă şi grădină, lubrifianţi şi două tipuri de servicii: cazare turistică şi camping. Pe piaţa din România există, în prezent, 74 de produse din categoriile amintite, care au obţinut eticheta ecologică, pentru o perioadă de cinci ani”, a declarat preşedintele ANPM, Laurenţiu Alexandru Păştinaru.
ANPM este singura instituţie din România la nivelul căreia funcţionează Secretariatul Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică, în cadrul Direcţiei Controlul Poluării şi Reglementări – Serviciul EMAS Managementul Riscului.
Potrivit experţilor din cadrul acestei comisii, eticheta ecologică europeană reprezintă un sistem voluntar, conceput să încurajeze operatorii economici să comercializeze bunuri şi servicii care sunt prietenoase cu mediul înconjurător, precum şi să promoveze economia circulară, prin generarea unei cantităţi mai mici de deşeuri şi CO2.
Acordarea etichetei verzi europene şi promovarea produselor cu eticheta ecologică aduc o contribuţie reală la cele mai mari provocări de mediu identificate în Pactul Verde European, cum sunt: atingerea neutralităţii climatice până în anul 2050, trecerea la o economie circulară şi atingerea ţintei de poluare zero pentru un mediu fără toxicitate.
“Produsele şi serviciile pentru care se solicită eticheta ecologică pot purta logo-ul cunoscut al florii europene, Ecolabel, numai după ce Comisia Naţională pentru Acordarea Etichetei Ecologice decide că acestea respectă regulile europene specifice fiecărui produs. Pentru că multe din produsele pentru care se solicită acest însemn sunt departe de performanţele de mediu impuse de legislaţia românească pentru punerea în aplicare a Regulamentelor Europene privind eticheta UE ecologică, de multe ori suntem nevoiţi să respingem unele dosare. Nu putem acorda etichetă ecologică pentru un produs coroziv, spre exemplu, care prezintă riscuri pentru sănătate, e firesc!”, a mai spus şeful ANPM.