Importanța proiectelor și programelor educaționale în domeniul antreprenoriatului, o șansă pentru absolvenții cu profil agricol

Autor: dr. Daniela Ileana DĂNILĂ – Liceul Tehnologic Nr.1 Fundulea

Educaţia, ca fenomen social, are un caracter istoric și a apărut odată cu primele forme de organizare socială a oamenilor. Ea a evoluat în funcţie de transformările suferite de societatea umană. Prin educaţie se urmăreşte formarea unei personalităţi în concordanţă cu cerinţele obiective ale societăţii, dar şi ale individului. Trecerea de la învăţământul individual la cel colectiv s-a făcut datorită necesitaţii ca şcoala să ţină pasul cu progresul tehnic, să transmită un volum tot mai mare de cunoştinţe într-un timp relativ mai scurt şi unui număr tot mai mare de elevi necesari producţiei în plină dezvoltare.

Dezvoltarea economică a unei ţări presupune transformări calitative, cantitative şi structurale, atât în economie, cât şi în modul de gândire al oamenilor. Prin urmare, nu poate exista o dezvoltare economică fără îndeplinirea unor condiţii sociale, fără schimbarea cadrului instituţional, fără cercetare şi învăţământ, fără progres tehnic. Din această cauză, atât în ţările dezvoltate, cât şi în cele în curs de dezvoltare, educaţia a devenit o variabilă cu profunde influenţe în progresul societăţii umane facilitând dezvoltarea economică.

Sistemul de învăţământ reprezintă ansamblul coerent al instituţiilor şcolare de toate gradele, profilele şi formele, dintr-o anumită ţară, care este conceput, organizat şi funcţionează în baza unor principii educaţionale, generale, cu caracter organizatoric, iar unele şi cu caracter juridic. Cea mai mare parte a învăţământului de toate gradele, profilele şi formele din România este organizat de către stat, acesta asigurând organizarea şi funcţionarea instituţiilor şcolare de toate gradele, profilele şi formele sub toate laturile lor organizatorice, de conţinut, didactice şi de evaluare.

Conform ”Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România 2022 –2023”, învâțământul profesional a variat între 1,60% – 3,78% din totalul elevilor înscriși la nivel de țară, având un trend crescător. Cu toate acestea, numărul absolvenților din profilul agricol este în scădere.

Tabel nr.1 – Evoluția efectivelor de elevi din învățământul liceal, profesional și postliceal

2014/ 20152015 /20162016 /20172017 /20182018 /20192019 /20202020 /20212021 /20222022 /2023
Total țară3.164.4703.079.9443.034.1273.006.9952.979.7972.947.0122.903.4242.905.3422.891.765
Liceu726.403673.615647.940634.448626.511614.767616.533593.586590.441
Profesional50.78868.68284.30990.12590.396100.693109.636104.91896.204
Postliceal105.55799.47693.71691.88992.37592.47791.75789.48086.748

Sursa: Ministerul Educației, Raportului privind starea învățământului preuniversitar din România 2022-2023

Liceul Tehnologic Nr.1 Fundulea, este un liceu cu tradiție în zona Bărăganului, având profil agricol. Acesta își desfățoară neîntrerupt activitatea din anul 1963, când și-a deschis porțile pe lângă cel mai mare institut de cercetări agricole din țară. Pentru atragerea unui număr cât mai mare de elevi, liceul nostru derulează o serie de activtăți extracuriculare, menite să formeze comportamente sănătoase, să constituie surse de interacțiune între elevi, să contribuie la dezvoltarea capacității de dialog și cooperare, să cultive respectul față de muncă, față de sine și față de ceilalti.

Proiectul educațional ,,Micul atreprenor’’ din cadrul Liceului nr.1 Fundulea Călărași, vizeză realizarea de acțiuni care să răspundă nevoilor de formare profesională ale elevilor de liceu în domeniul antreprenoriatului, cultivării plantelor și implicarea tuturor elevilor în activitățile acestuia. 

Pentru a fi un bun antreprenor, trebuie să știi să faci un plan de afaceri, ca să poți lua decizii corecte, asumate. De aceea, în cadrul proiectului s-a realizat un model de Plan de afaceri pentru întocmirea căruia elevii au analizat cu atenție produsele/serviciile oferite, competiția, resursele financiare necesare, natura afacerii, piața-țintă, avantajele pe care afacerea le va avea asupra competitorilor, precum și resursele și aptitudinile de care dispun în vederea realizării afacerii, alte detalii operaționale.

Identificarea condițiilor de înființare și derulare a activității unei firme de exercițiu, dezvoltarea spiritului antreprenorial al elevilor și totodată și responsabilizarea elevilor de la clasele cu profil agricol constituie obiectivele acestui proiect. Pe lângă faptul că elevii au șansa să  învețe lucruri noi, să experimenteze, acest proiect acordă un plus de avantaj atunci când vine vorba de adoptarea unui comportament responsabil privind respectarea tehnologiilor de cultură, utlizarea cunoștințelor dobândite la disciplinele studiate în vederea înființării, îngrijirii, recoltării și valorificării optime a legumelor și verdețurilor produse în solariile școlii.

Prin activitățile pe care le derulăm în cadrul acetui proiect, urmărim dezvoltarea abilităților de antreprenoriat, de comunicare, sensibilizare estetică, gândire critică și creativă, resposabilitatea socială, civică și de mediu ale elevilor. De rezultatele proiectului va beneficia întreaga comunitate.